پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی

روحانیت در تاریخ کشورمان همیشه به عنوان حامی مردم و عامل بیداری و مبارزه بر علیه مستکبران پیشگام بوده اند.

به گزارش گروه خبری جوانان خوز، در تاریخ کشورمان همیشه روحانیت به عنوان حامیان مردم و مبارز در برابر ظلم و ستم حاکمان مستبد حضور داشته اند و نقشی اثر گذار گذاشته اند.

ایستادگی در برابر قرارداد تنباکو و فتوای میرزای شیرازی درمقابل این قرارداد ننگین در زمان ناصر الدین شاه قاجار، انقلاب مشروطه، جهاد در برابر هجوم روس‌ها، جهاد بزرگ عشایر عرب خوزستان در برابر بریتانیا با فتوای علمای  نجف و کربلا، مقاومت در برابر استبداد رضاخانی، قیام میرزا کوچک خان جنگلی و نهضت شیخ محمد خیابانی نمونه‌های بارزی از حضور روحانیت در مبارزه با مستکبران و بیگانگان است.

علما و روحانیون همیشه از طریق منابر و سخنرانی هایشان در مساجد، حسینیه‌ها و دیگر مراسم‌های مذهبی و ملی در جهت آگاه سازی و بیداری ملت تلاش و همت کرده اند و روحانیت همیشه در دفاع و جهاد و عرصه‌های خدمت رسانی پیشگام و پیشقدم بوده اند.

همان گونه که اشاره شد روحانیت در آگاه سازی مردم نقش داشته اند، در دوره قاجاریه و پس از انعقاد قرارداد تنباکو، روحانیون بودند که در جهت بیداری مردم در معرفی این قرارداد ننگین تلاش کردند و مرحوم میرزای شیرازی با فتوای تحریم تنباکو موجب لغو این قرارداد ظالمانه شد.

جرقه‌های اولیه انقلاب اسلامی ملت ایران با سخنرانی‌های حضرت امام خمینی (ره) در قم شکل گرفت و امام امت با افشاگری‌های خود استبداد پهلوی را برای مردم تبیین کردند و موجب بیداری مردم شدند.

پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که بر اثر بیداری مردم شکل گرفت و نیز سخنرانی‌های آگاهانه حضرت امام خمینی (ره) رژیم شاه تصمیم به تبعید ایشان گرفت تا به زعم خود فاصله بین امام و ملت ایران ایجاد نماید، اما هیچ گاه رژیم شاه نتوانست به این هدف خود دست یابد.

شاگردان حضرت روح الله که در دامان این رهبر بزرگ پرورش یافته بودند با اقدامات فرهنگی، تبلیغی، جهادی و انقلابی  زمینه‌های ادامه نهضت اسلامی و مردمی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را فراهم کردند و مردم نیز همگام با روحانیت موجب اضمحلال نظام شاهنشاهی را فراهم  کردند.

مجاهدت روحانیت و مردم ایران به رهبری امام امت در ۲۲ بهمن سال ۵۷ نتیجه داد و انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست و پس از ۴۴ سال مسیر پرعزت خود را در سایه رهبری مقام عظمی ولایت طی می‌کند.

روحانیت همیشه چه در سنگر تبلیغ و چه در سنگر جهاد و خدمت رسانی پیشگام بوده است و دشمن به دنبال آسیب وارد کردن به ارتباط عمیق روحانیون با مردم می‌باشد ولی هیچگاه به این هدف شوم خود دست نیافته است.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

رونق تولید و اشتغال در صنعت نیشکر
مراکز خرید تعاون روستایی خوزستان برای ذخیره‌سازی گندم و کلزا تجهیز شد
حضور سردار باقری افتتاح موکب سلامت بسیج جامعه پزشکی در مرز شلمچه
دهم ذی‌القعده روز بزرگداشت آقا سبزقبا علیه السلام
مراجعه هزاران بیمار حاد تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
کلاس‌های درس همه دانشگاه‌های کشور حضوری شد
علی باقرى: ایران تعهدات پایدار را عامل دستیابى به توافق می‌داند
آمپول هوا، بهای آزادی‌خواهی شاعر دهان‌دوخته
ونزوئلا واردات نفت سنگین ایران را برای پالایش آغاز کرد
بهره برداری از واحد تفکیک گاز از نفت میدان مشترک آزادگان جنوبی

سرخط اخبار کل

8604127_321
169921586
11081397_427
8629196_304
169894226
139607101629021512124584

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *