پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

حلقه‌گذاری پرندگان مهاجر در دو جزیره خوزستان

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان : پرندگان مهاجر در جزایر خور موسی و قبرناخدا حلقه‌گذاری شدند.

به گزارش گروه خبری جوانان خوز ، سید عادل مولا اظهارکرد: تعدادی پرستوی دریایی ساندرز در جزیره قبر ناخدا که برای نخستین بار در این جزیره جوجه‌آوری کردند مشاهده و چهار فرد از جوجه‌های آن‌ها حلقه‌گذاری شد.

 

وی با اشاره به انجام حلقه‌گذاری این پرندگان مهاجر توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست استان با همکاری موسسه حافظان حیات وحش شیردال افزود: این پرندگان شامل اگرت ساحلی، پرستوی دریایی، کاکلی کوچک و کاکلی بزرگ بودند.

مولا یادآور شد: هر ساله جمعیت بسیار زیادی از پرندگان مهاجر در جزایر خورموسی جوجه آوری می‌کنند که پرستوی دریای خزر، پرستوی دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، سلیم خرچنگ خوار، اگرت ساحلی، کفش نوک و… از این جمله هستند و از فروردین تا تیرماه در این جزایر جوجه‌آوری دارند.

وی اعلام کرد: برآورد ما از جمعیت پرندگان جوجه آور جزایر خورموسی بیش از ۵۰ هزار جفت است.

در حلقه گذاری، کد‌هایی به پای پرنده وصل می‌شود که مشخصات و موقعیت منطقه را نشان می‌دهد و هدف آن شناسایی زیستگاه و مسیر پرواز و مهاجرت جوجه‌ها و احتمال بازگشت آن‌ها بعد از بالغ شدن است؛ علاوه بر این در صورت اتلاف این جوجه‌ها در هر نقطه جهان، اطلاعات آن مخابره می‌شود.

خوزستان از آخرین توقفگاه‌های پرندگان مهاجر در کشور است. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور در فصل مهاجرت وارد خوزستان می‌شوند.

سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان با داشتن ۲۵ درصد از مساحت تالاب‌های کشور، سواحل دریا و خوریات و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی دارد، پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر حدود ۴۶ درصد است. خوزستان پرتنوع‌ترین استان از لحاظ گونه‌های پرنده است و از ۵۳۰ گونه شناسایی شده در ایران ۲۸۵ گونه در این استان است.

تالاب بین المللی شادگان بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور است که در جنوب خوزستان و در سه شهرستان شادگان، آبادان و ماهشهر قرار دارد. این تالاب یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های منطقه است.

خور موسی واقع در بندر امام خمینی (ره) از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است که حیات وحش دریایی بسیار زیبایی دارد، این خور زیستگاه گونه‌ای از دلفین‌ها از جمله دلفین گوژپشت محسوب می‌شود. خورموسی همچنین محل زندگی بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر محسوب می‌شود.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

احضار کاردار لهستان به محل وزارت خارجه روسیه
تجهیز آزمایشگاه‌های حشره شناسی و تشخیص مالاریا و سالک در اهواز
برگزاری ۴۳ ویژه برنامه استانی به مناسبت سوم و چهارم خرداد
چاپ ۴۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در خوزستان
استاندار خوزستان عموم مردم استان را به شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کرد
اقامه نماز عید سعید قربان در سراسر خوزستان
تماس تلفنی رئیسی با خانواده مرحومه مهسا امینی
گرامیداشت یاد شهید اردشیر رهبر در سردشت زیدون
شتاب انتصابات در خوزستان
ادامه بارندگی در خوزستان/ هشدار هلال احمر به ۵ استان

سرخط اخبار کل

8573029_747
9722904_173
8691061_466
8621833_911
1623240889
10155099_511

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *