پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

تهدید قرارگرفتن تالاب بین المللی شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان: تامین نشدن حقابه تهدیدی برای قرار گرفتن تالاب بین‌المللی شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر است.

به گزارش گروه شهرستانی جوانان خوز، سیدعادل مولا گفت: وضعیت بارندگی‌ها باعث بهبود وضعیت تالاب‌های خوزستان شده است و میزان آبگیری تالاب‌ها به جز تالاب هورالعظیم ۸۰ تا ۹۰ درصد است.

وی میزان آبگیری تالاب بین‌المللی شادگان را حدود ۹۰ درصد، تالاب بامدژ را ۸۷ درصد و تالاب میانگران را حدود ۸۵ درصد اعلام کرد و افزود: اما با توجه به آورد رودخانه کرخه و بارندگی‌های کم، تالاب هورالعظیم حدود ۵۰ درصد آبگیری شده است.
مولا با بیان اینکه از پارسال تاکنون هدف، مدیریت آب موجود در تالاب‌ها است تا از فصل سخت گرما گذر کنیم، ادامه داد: برای مدیریت آب در تالاب شادگان، کار‌هایی به منظور جلوگیری از خروجی‌های آب شیرین از تالاب در حال انجام است تا از هدررفت آب جلوگیری شود.
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص مطرح شدن قرار گرفتن تالاب بین‌المللی شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر می‌گوید: گزارش‌هایی که در این خصوص ارائه می‌شود، باید علمی و متقن باشند، شاید صحبت‌ها و ادعا‌هایی از سوی افراد غیر مسئول در این زمینه مطرح شود، اما چنین چیزی گزارش نشده و اکنون وضعیت این تالاب مناسب است.
به گفته مولا؛ تالاب شادگان در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار نگرفته، اما تهدید وجود دارد و زمانی که تهدید بسیار زیاد وجود داشته باشد و تالاب رو به نابودی است، ممکن است این اتفاقات رخ دهد.
این مقام مسئول گفت: در شرایط خشکسالی ممکن است هر منطقه‌ای در معرض تهدید قرار بگیرد، اما آنچه مهم است این است که این تهدید به فرصت تبدیل شود، البته حدود ۵ هزار هکتار از مساحت این تالاب که سالیان سال خشک بود، از طریق ایجاد ۲ کانال و کالورت‌هایی، احیا و آبگیری شده است.
وی افزود: در تالاب بامدژ در حال ایجاد سازه‌ای هستیم تا میزان هدررفت آب از این تالاب مدیریت شود، در دیگر تالاب‌ها با توجه به اینکه منابع تغذیه کننده آن‌ها صرفا روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی است، مشمول شرایط اقلیمی منطقه هستند.
عادل مولا در خصوص تخلیه فاضلاب در تالاب‌ها می‌گوید: در حال حاضر تخلیه فاضلاب در تالاب میانگران و تالاب بین‌المللی شادگان صورت می‌گیرد که موجب وقوع تنش‌هایی در تالاب‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: در تابستان چالش‌هایی از قبیل خشک شدن تالاب‌ها، از بین رفتن زیست‌مندان، آتش‌سوزی‌ها، تخریب و تصرف توسط افراد سو جو و حتی گرمای هوا در جا‌هایی که تالاب‌ها خشک می‌شوند، رخ می‌دهد.
پایان گزارش/
4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

صعود تیمهای خوزستان به مرحله پلی آف لیگ برتر تنیس روی میز
پدر؛ عنصری دراماتیک که هیچ‌گاه در سینما کلیشه‌ای نشد
بارش باران در خوزستان
بهسازی آسفالت روستاهای آبژدان
رهبر معظم انقلاب عید سعید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفتند
پاشازاده: هنوز چیزی برای استقلال تمام نشده است/ برخی پشت دیوار فضای مجازی پنهان می‌شوند
آبرسانی به روستاهای خوزستان در سال ۱۴۰۱
آلودگی هوا در ۱۱ شهر خوزستان
پهلوگیری کشتی حامل بیش از ۷۱ هزار تن گندم در بندر امام خمینی
خرید گندم در خوزستان به یک میلیون و ۵۹۸ هزار تن رسید

سرخط اخبار کل

8563058_749
9593073_106
1401012909292384825152804
1401061311332730126025124
9607530_176
11182523_695

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *