پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

بافت تاریخی اهواز نیازمند حفاظت جمعی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز: باتوجه به ارزش و همیت بافت تاریخی این کلانشهر باید به سوی حفاظت جمعی حرکت کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز، تبار قریب گفت: باتوجه به ارزش و اهمیت بافت تاریخی اهواز، حرکت به سمت حفاظت جمعی از بنا‌ها الزامی است و باید قابلیت‌ها، کارکرد‌ها و ارزش‌های بافت تاریخی به مردم شناسانده شوند تا ساکنان این مناطقی به سمت احیای این اماکن پیش بروند.

وی افزود: حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی هدف نیست و حفاظت به همراه احیای بافت تاریخی از اهمیت برخوردار است، بنابراین باید احیای بافت تاریخی به عنوان یک مجموعه برخوردار از پویایی برخوردار باشد.

قریب با بیان اینکه بافت تاریخی و آثار ارزشمند آن در دل جامعه و مردم قرار دارند، اضافه کرد: در همین بخش نیز مردم به فضای فرهنگی و گردشگری نیاز دارند و می‌توان این نیاز را با حفاظت و مشارکت در قالب بنا‌های تاریخی که در بافت قرار دارد، رفع کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز مشارکت مردم در احیاء و سرمایه‌گذاری بافت تاریخی، که منجر به کسب درآمد پایدار شود را لازمه پویایی بافت تاریخی عنوان کرد و ادامه داد: چند حوزه عملکردی در برگیرنده بافت تاریخی هستند و دستگاه‌های دولتی که مالکیت برخی بنا‌ها و آثار تاریخی را برعهده دارند باید نسبت به مرمت یا واگذاری به بخش خصوصی و احیاء آن بنا‌ها اقدام کنند.

وی می‌گوید: از سوی دیگر شهرداری به عنوان متولی مباحث شهری باید در بحث تملک بنا‌های تاریخی، مرمت آن‌ها و کاربری‌های متناسب با شان آثار تاریخی تمهیدات لازم را فراهم آورد.

تداوم طرح مرمت بافت تاریخی اهواز

قریب با اشاره به فعال بودن کارگاه‌های مرمت در شهر اهواز، گفت: پارسال بخش نخست مرمت بافت تاریخی انجام و در فاز نخست بخشی از معابر بافت منطقه “عامری” مرمت شد.

وی با بیان اینکه این اقدام برای نخستین بار در بافت تاریخی اهواز انجام شده است، افزود: طرح مرمت بافت تاریخی اهواز ادامه‌دار خواهد بود.

قریب با بیان اینکه همزمان با مرمت بافت تاریخی، یک کارگاه مرمت جدید برای بنای “هتل قو” به عنوان یکی از بنا‌های ثبت ملی تعریف شده و مرمت در حال انجام است، اضافه کرد: خانه تاریخی “دادرس”، “سقاخانه” و “مسجدتوحید” نیز به عنوان دیگر آثار تاریخی با تامین اعتبار صورت گرفته در حال مرمت هستند.

تعیین مسیر‌های گردشگری اهواز

وی به تدوین و مشخص کردن مسیر‌های گردشگری اهواز اشاره و اضافه کرد: این مسیر‌ها در جلسه شورای شهر اهواز ارائه شدند، اما یکی از الزامات احیا مسیر‌های گردشگری برخورداری از مبلمان شهری متناسب، مرمت و احیا بنا‌های تاریخی درون مسیر است که در این زمینه نیز بخشی که مرتبط با اداره کل میراث فرهنگی است در حال آماده سازی و پیگیری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز گفت: در تلاش هستیم با همکاری شورای شهر اهواز و شهرداری به یک برنامه مناسب برای پیاده‌سازی اولویت‌های مرمت و احیا بنا‌های تاریخ برسیم.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

سازش در دو فقره پرونده قصاص نفس در اندیمشک
وزیر نیرو: مردم همکاری کنند مشکل تامین برق به حداقل می‌رسد
رقابت تیم‌های خوزستان در لیگ برتر فوتبال
گام اول برای افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی حداقل حقوق کارگران برداشته شد
افزایش ۲۴ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز
اجرای بزرگترین عملیات برداشت محصول کشور در خوزستان
پیش بینی بارش‌های پراکنده در ارتفاعات شرقی خوزستان
مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۱ از سوی مراجع تقلید اعلام شد + جزئیات
ساخت بیمارستان فوق تخصصی قلب بهبهان در مرحله تکمیل است
۱۶ اثر به جشنواره تئاتر فتح خرمشهر راه یافت

سرخط اخبار کل

P-IMG-20220906-WA0015
9707440_616
1400082510250477624059234
11161208_506
9697412_814
IMG_۲۰۲۲۰۳۲۷_۰۲۰۶۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *