پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

آنچه باید از فشار خون اولیه و ثانویه بدانید

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان توضیحاتی درخصوص فشار خون اولیه و ثانویه ارائه کرد.

به گزارش گروه خبری جوانان خوز، زهرا عفراوی گفت: فشار خون بر اساس عوامل ایجاد کننده آن به ۲ نوع فشار خون بالای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه فشارخون اولیه ۹۵ درصد بیماران فشارخونی را شامل می‌شود، افزود: علت فشارخون بالا در این نوع از بیماری مشخص نیست و به عنوان فشارخون بالای اساسی هم نامیده می‌شود.
خانم عفراوی ادامه داد: اغلب افراد بزرگسال دارای فشارخون بالا در این گروه قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و سن در بروز این بیماری نقش داشته باشند.
به گفته کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان؛ شیوه زندگی شامل؛ مصرف دخانیات، مصرف الکل، استرس، اضافه وزن، مصرف زیاد نمک و کم تحرکی از جمله عوامل موثر در فشار خون بالا اولیه محسوب می‌شوند
وی با بیان اینکه در فشار خون ثانویه چند دلیل اختصاصی دارد و عارضه یک مشکل دیگر است، گفت: اگر فشار خون بالا به علت سایر شرایط یا بیماری ایجاد شود به آن نوع ثانویه می‌گویند.
خانم عفراوی افزود: در نوع ثانویه که ۵ درصد بیماران فشار خونی را شامل می‌شود، علت فشار خون بالا اختلال در کار یکی از عوامل تنظیم کننده فشارخون همانند تغییر در ترشح هورمون‌ها و یا عملکرد کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی است و از آنجا که درمان بیماری ایجادکننده ممکن است به برطرف شدن قطعی فشار خون بالا منجر شود و برای همیشه بیماری  را بهبود بخشد، توجه خاص به این گروه از بیماری‌ها و تشخیص این بیماریها، اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: فشار خون بالا در ابتدا بدون علامت است، اما زمانی که به تدریج منجر به بروز عوارضی یا چندین بیماری مانند؛ بیماری کلیوی، بیماری قلبی و … شود، این بیماری علائم دار می‌شود که مربوط به تظاهر عوارض فشارخون بالا است.
اتحادیه جهانی فشارخون بالا توصیه کرده است که فشار خون در جمعیت عمومی و جمعیت مبتلا به فشارخون بالای بدون عوارض باید کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلیمتر جیوه باشد و برای بیماران دیابتی و کلیوی مزمن باید کمتر از ۸۰/۱۳۰ میلیمتر جیوه باشد.
پایان گزارش/
4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

حماس: جنایت اشغالگران، اوضاع را در آستانه انفجار قرار داده است
فرمانده نیروی دریایی سپاه: هیچکس نمی‌تواند اسم جعلی روی خلیج فارس بگذارد
ضرورت تسریع در رفع نواقص موجود در پایانه‌های مرزی
انهدام باند فساد اقتصادی سازمان‌یافته ارزاق عمومی در بندر امام خمینی(ره)
پاکستان| عمران‌خان تا تعیین نخست‌وزیر سرپرست به کار ادامه خواهد داد
مراقب سازمان‌های جاسوسی باشید
نرخ پایه فرآورده‌های نفتی هم ۳۷۵۰۰ تومان شد
هیئت کشتی خوزستان، سومین هیئت برتر کشور
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان منصوب شد
ترجمه دو کتاب از نویسنده‌ای که یک سیارک را به افتخارش نام‌گذاری کردند

سرخط اخبار کل

1401062613561469426102694
9686336_343
9458145_871
169919202
139111130000044
10244509_246

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *